Co świadczy o zużyciu sprzęgła w aucie?

Jednym z najważniejszych układów montowanych w samochodach jest sprzęgło, które odpowiada za przeniesienie mocy jednostki napędowej na układ napędowy. Tak jak w przypadku innych elementów, również sprzęgło może ulec zużyciu albo uszkodzeniu w wyniku błędów użytkownika czy też innych czynników. Jego awaria może doprowadzić do problemów ze zmianą biegów, ruszaniem z miejsca, itp.

Aby uniknąć poważnej awarii lub całkowitego unieruchomienia pojazdu spowodowanego przez sprzęgło, należy zwracać uwagę na różne objawy. Dzięki odpowiednio szybkiemu wykryciu problemów, można szybciej przeprowadzić naprawę, która będzie tańsza i nie doprowadzi do problemów ze skrzynią biegów oraz innymi komponentami.

Typowe objawy świadczące o zużyciu albo uszkodzeniu sprzęgła

Do objawów zużycia lub uszkodzenia sprzęgła można zaliczyć następujące problemy:

  • zużycie okładzin ciernych sprawiające, że pojazd reaguje po prawie całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła (tak zwane wysokie branie),

  • ślizganie sprzęgła – prędkość zwiększa się niewspółmiernie do obrotów generowanych przez silnik,

  • nieprzyjemny zapach spowodowany przez spalone sprzęgło,

  • szum z okolic skrzyni biegów po wciśnięciu pedału sprzęgła (świadczy on o zużyciu łożyska oporowego),

  • szarpanie przy ruszaniu (zużycie koła dwumasowego lub tłumika drgań tarczy sprzęgła),

  • silne drgania drążka zmiany biegów,

  • problem z wrzuceniem biegu wstecznego oraz pierwszego przy odpalonym silniku, który znika po wyłączeniu jednostki napędowej.

Objawy te mogą, ale nie muszą świadczyć o problemach ze sprzęgłem. Warto potwierdzić lub wykluczyć swoje podejrzenia u mechanika. W przypadku sprzęgła nie warto zwlekać. O wiele lepiej jest być nadmiernie ostrożnym niż doprowadzić do poważniejszej i bardziej kosztownej awarii.

Koło dwumasowe i objawy jego zużycia

Aktualnie na rynku dostępnych jest wiele pojazdów wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe. Warto kontrolować również ten element pod kątem uszkodzenia lub zużycia, nawet jeśli sprzęgło nadaje się do użytkowania. Objawy zużycia koła dwumasowego są następujące:

  • dziwne dźwięki dochodzące ze skrzyni biegów przy odpalaniu oraz wyłączaniu silnika,

  • nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym,

  • szarpanie przy ruszaniu i zmianie biegów,

  • dziwne stuki i dźwięki słyszane podczas przyspieszania,

  • silne drgania przechodzące na karoserię lub drążek zmiany biegów.

W przypadku wykrycia takich problemów, nie należy zwlekać i skonsultować się z mechanikiem. Objawy te mogą bowiem oznaczać usterkę lub awarię.