Jednym z najważniejszych układów montowanych w samochodach jest sprzęgło, które odpowiada za przeniesienie mocy jednostki napędowej na układ napędowy. Tak jak w przypadku innych elementów, również sprzęgło może ulec zużyciu albo uszkodzeniu w wyniku błędów użytkownika czy też innych czynników. Jego awaria może doprowadzić do problemów ze zmianą biegów, ruszaniem z miejsca, itp.
Aby uniknąć poważnej awarii lub całkowitego unieruchomienia pojazdu spowodowanego przez sprzęgło, należy zwracać uwagę na różne objawy. Dzięki odpowiednio szybkiemu wykryciu problemów, można szybciej przeprowadzić naprawę, która będzie tańsza i nie doprowadzi do problemów ze skrzynią biegów oraz innymi komponentami.
Typowe objawy świadczące o zużyciu albo uszkodzeniu sprzęgła
Do objawów zużycia lub uszkodzenia sprzęgła można zaliczyć następujące problemy:
-
zużycie okładzin ciernych sprawiające, że pojazd reaguje po prawie całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła (tak zwane wysokie branie),
-
ślizganie sprzęgła – prędkość zwiększa się niewspółmiernie do obrotów generowanych przez silnik,
-
nieprzyjemny zapach spowodowany przez spalone sprzęgło,
-
szum z okolic skrzyni biegów po wciśnięciu pedału sprzęgła (świadczy on o zużyciu łożyska oporowego),
-
szarpanie przy ruszaniu (zużycie koła dwumasowego lub tłumika drgań tarczy sprzęgła),
-
silne drgania drążka zmiany biegów,
-
problem z wrzuceniem biegu wstecznego oraz pierwszego przy odpalonym silniku, który znika po wyłączeniu jednostki napędowej.
Objawy te mogą, ale nie muszą świadczyć o problemach ze sprzęgłem. Warto potwierdzić lub wykluczyć swoje podejrzenia u mechanika. W przypadku sprzęgła nie warto zwlekać. O wiele lepiej jest być nadmiernie ostrożnym niż doprowadzić do poważniejszej i bardziej kosztownej awarii.
Koło dwumasowe i objawy jego zużycia
Aktualnie na rynku dostępnych jest wiele pojazdów wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe. Warto kontrolować również ten element pod kątem uszkodzenia lub zużycia, nawet jeśli sprzęgło nadaje się do użytkowania. Objawy zużycia koła dwumasowego są następujące:
-
dziwne dźwięki dochodzące ze skrzyni biegów przy odpalaniu oraz wyłączaniu silnika,
-
nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym,
-
szarpanie przy ruszaniu i zmianie biegów,
-
dziwne stuki i dźwięki słyszane podczas przyspieszania,
-
silne drgania przechodzące na karoserię lub drążek zmiany biegów.
W przypadku wykrycia takich problemów, nie należy zwlekać i skonsultować się z mechanikiem. Objawy te mogą bowiem oznaczać usterkę lub awarię.