Przepływomierz i jego kontrola w aucie

W przypadku dłuższej jazdy samochodem ze zużytym filtrem powietrza może dojść do uszkodzenia przepływomierza. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat tego elementu, jego awarii oraz kontroli stanu.

Silnik samochodowy będzie pracował prawidłowo pod warunkiem dostarczenia optymalnej mieszanki paliwa i powietrza. Przepływomierz odpowiada za zmierzenie ilości powietrza trafiającej do dolotu. Na podstawie jego pomiarów, komputer pokładowy może dopasować właściwą dawkę paliwa. To przekłada się na płynną pracę silnika bez spadków mocy oraz szarpania.

Przepływomierz znajduje się w układzie dolotowym, za filtrem powietrza. Posiada on czujnik z platyny, który jest rozgrzewany do wysokiej temperatury. Powietrze dostające się do układu schładza mały drucik, a to zwiększa pobieranie prądu wymaganego do ponownego nagrzania tego elementu. W ten sposób przepływomierz jest w stanie zmierzyć ilość i temperaturę powietrza trafiającego do jednostki napędowej.

Uszkodzenie przepływomierza i jego objawy

Objawy problemów z przepływomierzem są niejednoznaczne i mogą pojawić się również w przypadku usterki sondy lambda albo układu zapłonowego. Jednym z objawów jest zwiększone zużycie paliwa. Przepływomierz przekazując nieprawidłowe informacje, utrudnia dobranie właściwej dawki paliwa. Powoduje to też spadek mocy silnika, więc kierowca mocniej wciska pedał gazu i spala więcej paliwa. Oprócz tego silnik może szarpać i gorzej reagować na wciskany pedał gazu. Problemem może też być gaśnięcie po wciśnięciu sprzęgła.

Przyczyną awarii przepływomierza może być:

  • zanieczyszczenie czujnika wykonanego z platyny,

  • uszkodzenia mechaniczne (powstające np. na skutek drgań),

  • przepalenie drucika pomiarowego,

  • rozkalibrowanie miernika,

  • brak styku na łączach przepływomierza.

Przepływomierz można sprawdzić przy pomocy interfejsu diagnostycznego. Warto też skontrolować wtyczkę prowadzącą do miernika oraz sprawdzić przepływomierz multimetrem pod kątem zgodności z wartościami napięcia i oporu właściwymi dla danego modelu auta.

Bardzo często rozwiązaniem problemu jest zwyczajne wyczyszczenie przepływomierza. Jeśli jednak dojdzie do jego awarii, wówczas jedynym wyjściem jest wymiana.