W silnikach spalinowych bardzo ważną kwestią jest zadbanie o ich prawidłowe chłodzenie przy pomocy cieczy. Krąży ona pomiędzy chłodnicą, a silnikiem. Wprawienie cieczy w ruch jest możliwe dzięki pompie wody (lub cieczy chłodzącej).
Pod potocznym określeniem pompy wody kryje się niewielkie, ale funkcjonalne urządzenie, które wprawia ciecz chłodzącą w ruch. Najczęściej za napędzanie tego elementu odpowiada pasek rozrządu, łańcuch lub pasek wielorowkowy napędzający nie tylko pompę, ale też inne urządzenia. W takiej sytuacji mówimy o pompach elektrycznych. Zwykle takie pompy są uznawane za elementy układu rozrządu i są wymieniane wraz z pozostałymi komponentami rozrządu profilaktycznie, nawet jeśli nie jest to konieczne.
Czy trzeba wymieniać pompę wody z innymi elementami rozrządu?
Pompa wody posiada dość prostą konstrukcję. Obejmuje ona korpus, wirnik osadzony na łożysku i wałku, który jest wspólny z kołem napędowym. Obecnie pompy posiadają wirniki w korpusach na dwóch łożyskach. Są one przystosowane do obciążeń koła napędowego i wirnika. Te łożyska są szczelne i posiadają swoje smarowanie. Ponadto spore grono producentów płynów chłodniczych opracowuje skład tych preparatów tak, aby elementy pomp były dobrze smarowane i chronione przed korozją, zatarciem i uszkodzeniem.
Zdaniem ekspertów z serwisu https://mobilnymechanik-poznan.pl oraz innych firm, problemem może być niedobór płynu chłodniczego oraz różne wady fabryczne. Pompy mogą przestać działać również w wyniku uszkodzenia jakichś elementów elektrycznych albo sterowników.
Prosta konstrukcja sprawia, że w teorii uszkodzenie pompy wody jest bardzo trudne. Najczęściej przyczyną uszkodzeń jest zanieczyszczony płyn chłodniczy lub jego zbyt mała ilość. Powoduje to uszkodzenie uszczelek i wyciek płynu. O uszkodzeniu pompy może świadczyć hałas wywołany przez uszczelnienie dynamiczne. To oraz ślady korozji oraz inne objawy powinny skłonić posiadacza auta do zainteresowania się stanem pompy wody w jego pojeździe.
W związku z istnieniem pewnego ryzyka, warto profilaktycznie wymieniać pompę wraz z rozrządem. Jest to rozsądne i mało kosztowne rozwiązanie.