Czy toczenie tarcz hamulcowych jest opłacalne?

Tarcze hamulcowe są elementami, które powinny być wymieniane co 2-3 wymiany klocków. Czasami jednak wystarczy tylko przetoczenie tych części. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.

Kiedy warto przetoczyć tarcze?

Tarcze hamulcowe są elementami eksploatacyjnymi, które ulegają zużyciu podczas jazdy i hamowania, dlatego należy je regularnie wymieniać. Tarcze dobrej jakości charakteryzują się żywotnością na poziomie 60-100 tysięcy kilometrów. Istnieją jednak sytuacje, w których pierwsze objawy zużycia pojawiają się dużo wcześniej. Jeśli ich zużycie nie przekracza 1 mm to można dokonać ich przetoczenia. Toczenie jest możliwe w przypadku następujących problemów:

  • Rdza – toczenie usuwa problem niechcianych wżerów.
  • Rysy – dzięki toczeniu można pozbyć się rys pozostawionych przez stare klocki.
  • Skrzywienie tarczy – w łagodnych przypadkach wystarczy przetoczenie, aby przywrócić tarczę do stanu używalności.
  • Rant – powstaje on na części tarczy stykającej się bezpośrednio z okładziną. Nieduży rant można usunąć w ramach toczenia.

Na czym polega proces toczenia tarcz hamulcowych?

Przed toczeniem, należy zmierzyć grubość tarczy w kilku punktach. Jeśli zmierzona wartość jest bliska grubości minimalnej to przetaczanie nie ma sensu. Warto dokonać kontroli przy pomocy czujnika zegarowego, aby sprawdzić bicie boczne. Pozwoli to na ocenę stanu tarczy i wykonanie dalszych prac. Do przetaczania tarcz potrzebna jest zwykła tokarka. Punktem odniesienia jest płaszczyzna styku z piastą. Pozwala to na toczenie w taki sam sposób, w jaki tarcza pracuje po jej zamontowaniu w pojeździe. Montaż bezpośrednio na wrzecionie sprawia, że obróbka jest mniej precyzyjna.

Tarcze hamulcowe należy toczyć z obu stron. Dzięki temu możliwe jest wyrównanie dysproporcji grubości, które wynikają z nierównego docisku klocków hamulcowych. Należy uważać szczególnie na tarcze wentylowane, które nie zawsze są możliwe do przetoczenia w sposób, który nie pogarsza ich właściwości. Chudsza tarcza charakteryzuje się mniejszą pojemnością cieplną oraz szybszym osiąganiem wysokiej temperatury. Podobnie jak w przypadku wymiany, również toczenia należy dokonać na obu tarczach znajdujących się na tej samej osi.

Czy toczenie jest zawsze możliwe?

Nie wszystkie tarcze hamulcowe są w stanie umożliwiającym ich przetoczenie. Nie zawsze jest to możliwe w tarczach wentylowanych, nawiercanych oraz nacinanych. Nie wolno również toczyć tarcz, na których widnieją różne pęknięcia, głębokie rysy i inne silniejsze uszkodzenia. Istotne jest też zwrócenie uwagi na stan wewnętrznej tarczy wentylowanej.

Toczenie opłaca się, gdy tarcza hamulcowa jest w dobrym stanie, posiada minimalne uszkodzenia i ma duży zapas materiału. Przetoczenie jest na pewno opłacalne w przypadku tarcz, których nowy komplet kosztuje 500 zł albo i więcej. W przypadku tańszych pojazdów, w których przyzwoite zamienniki kosztują kilkadziesiąt złotych, przetaczanie nie jest opłacalne. O wiele lepiej jest kupić komplet nowych tarcz.