Niskie temperatury oraz niekorzystne warunki drogowe w porze zimowej to czynniki wpływające negatywnie na bezpieczeństwo jazdy. W takim przypadku należy zastosować opony zimowe. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat dostępnych opcji.
Czy w Polsce istnieje obowiązek stosowania opon zimowych?
Na terenie naszego kraju nie ma przepisu nakazującego zakładanie opon zimowych. Istotne jest jedynie stosowanie zimą ogumienia o minimalnej głębokości bieżnika na poziomie 1,6 mm. Oprócz tego na oponach jednej osi bieżnik powinien mieć taką samą rzeźbę.
Cechy charakterystyczne ogumienia zimowego
Jeśli chodzi o ogumienie zimowe to opony tego rodzaju są wykonane z mieszanki oferującej bardzo dobrą przyczepność i krótką drogę hamowania w temperaturach niższych niż 7 stopni Celsjusza. Dzięki wykorzystaniu krzemionki, kauczuku i gumy opona nie twardnieje. Opony letnie w niskich temperaturach tracą swoje optymalne właściwości i nie potrafią zapewnić właściwej przyczepności. Może więc dojść do niekontrolowanego poślizgu lub wydłużenia drogi hamowania. Przy wyborze opon zimowych istotne jest zwrócenie uwagi na odpowiedni typ bieżnika, który odpowiada za odprowadzanie błota, śniegu oraz wody. Dostępne są trzy rodzaje bieżników:
- Bieżnik kierunkowy, symetryczny – jest to bieżnik stosowany najczęściej w oponach zimowych. Jego rowki i lamele są ułożone w kształt litery U lub V. Dzięki temu można skutecznie odprowadzić nadmiar wody. Taki typ bieżnika gwarantuje bardzo dobrą przyczepność do podłoża w czasie deszczowych dni. Eliminowane jest ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu na poduszce wodnej.
- Bieżnik symetryczny – posiada taki sam układ po obu stronach, więc opony takie poradzą sobie trochę gorzej w porównaniu z wersją kierunkową. Zaletą jest niski koszt takich opon.
- Bieżnik asymetryczny – jest to najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie, ponieważ obie strony opony są zaprojektowane zupełnie inaczej. Zewnętrzna część opony posiada grubsze klocki, a to zapewnia lepszą przyczepność na zakrętach. Wewnętrzna strona ogumienia z kolei posiada małe lamelki odpowiedzialne za odprowadzanie wody. Ogumienie o takiej konstrukcji zapewnia lepsze przyspieszanie oraz hamowanie.
Oznaczenia i parametry opon zimowych
Istnieje wiele parametrów, na które należy zwrócić uwagę. Na etykiecie opony znajduje się litera oznaczająca indeks prędkości, czyli maksymalną prędkość, jaką można uzyskać w danym aucie.
- J – 100 km/h
- K – 110 km/h
- L – 120 km/h
- M – 130 km/h
- N – 140 km/h
- P – 150 km/h
- Q – 160 km/h
- R – 170 km/h
- S – 180 km/h
- T – 190 km/h
- U – 200 km/h
- H – 210 km/h
- V – 240 km/h
- W – 270 km/h
- Y – 300 km/h
Istotny jest też indeks nośności określający maksymalne obciążenie jednej opony. Nie należy jeździć z oponami o nośności niższej niż zalecana przez producenta pojazdu.
Ważną sprawę odgrywa opór toczenia. Parametr ten wskazuje wpływ opon na spalanie paliwa. Indeks ten jest określany literami A-G, gdzie A oznacza najlepsze ogumienie zimowe. Podobna skala wygląda w przypadku drogi hamowania (A-F, gdzie A oznacza najlepszą, najkrótszą drogę hamowania).
Warto też zwrócić uwagę na hałas generowany przez oponę. Najcichsze elementy generują dźwięk na poziomie 72 dB, a najgłośniejsze generują hałas 76-78 dB. Istotne jest też dobranie opon o odpowiednim rozmiarze.
Jeśli chodzi o cenę to najtańsze są opony klasy ekonomicznej idealne do jazdy miejskiej i dla osób, które od czasu do czasu korzystają z pojazdów. Opony klasy średniej oferują najlepszy stosunek cena-jakość. Ogumienie premium wykorzystuje nowoczesne rozwiązania i zapewnia najlepszą wydajność, ale jego cena jest również najwyższa.